350 rub
Journal Technologies of Living Systems №1 for 2010 г.
Article in number:
THE INFLUENCE OF COMPUTER GAMES ON THE COGNITIVE ABILITIES BY THE STUDENTS
Authors:
N.A. Nikishina
Abstract:
Availability of computer technologies and usage expansion of it-s possibilities both in professional and in a leisure sphere put a purpose in front of researchers: to learn the psychological and psy-chophysiological consequences of the long-term unproductive activity forms in a cyberspace, the example of which is playing activity. An experimental group (cybergamers) consisted of college students, playing computer games during the last 6 years on the average for 6-7 hours a day. The research results of efficiency of mnemonic abilities have revealed significant distinctions between the experimental and the control groups on efficiency of all memory levels. Especially it should be noted that distinctions between experimental and control groups were increased as far as complication of the material produced for memorizing. The efficiency of logical memory of active cyberplayers is meaningfully below, than for the representatives of the control group. These results allow to consider cyberplaying activity as a factor, affecting on efficiency of display of not operating, but regulative mechanisms of memory. Examinees, playing the computer for 6-7 hours a day, characterized by a lower efficiency of memory and have a greater amount of complaints about their mental condition, showing up in restlessness, crabbiness, weakness of volitional processes and difficulties of conduct control as compared to the coevals. Cyberplayers show the weakness of activating cognitive processes, that causes inability to maintain the protracted mental loading. The conducted research let-s to suppose that an excessive infatuation for computer games de-forms cognitive capabilities and results in the decline of physiological possibilities of brain.
Pages: 40-45
References
  1. Арестова О.Н., Бабанин Л.Н., Войскунский А.Е. Коммуникация в компьютерных сетях: психологические детерминанты и последствия // Вестник МГУ. Сер. 14: Психология. 1996. Вып. 4. С. 14-48.
  2. Бойко Е.И. Время реакции человека. М.: Медицина. 1964.
  3. Войскунский А.Е. Феномен зависимости от Интернета. Гуманитарные исследования в Интернете. М.: 2000. С. 46-49.
  4. Войскунский А.Е., Смыслова О.В. Роль мотивации «потока» в развитии компетентности хакера // Вопросы психологии. 2003. № 4. С. 42-46.
  5. Долныкова А.А., Чудова Н.В. Психологические особенности суперпрограммистов // Психологический журнал. 1998. Т. 18. № 1. С. 27-31.
  6. Кузьмина Т.В., Владимиров А.Д., Фесенко И.Г. Время реакции как индикатор динамики послеоперационного состояния больных с локальными поражениями головного мозга // Журнал невропатологии и психиатрии. 1983. № 6. С. 923-928.
  7. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. М.: МГУ. 1973. С. 374.
  8. Никишина Н.А. Особенности структурной организации функциональных систем познавательных способностей (на примере аттенционных и мнемических способностей) / Дисс - канд. психол. наук. М. 2007.
  9. Савченко А.А., Никишина Н.А. Сенсомоторные корреляты психических состояний и свойств личности. М.: Союз. 2006.
  10. Уолтер Г. Живой мозг. М.: Медицина. 1966. С. 300.
  11. Черемошкина Л.В. Влияние интернет-активности на развитие познавательных и личностных процессов / Материалы 4-й Междунар. научной конф. «Европа и современная Россия: функция педагогической науки в едином образовательном пространстве». М.: 2006. С. 16-19.
  12. Черемошкина Л.В. Психология памяти. М.: Академия. 2002.
  13. Черемошкина Л.В., Чудова Н.В. Влияние ин­тернет-активности на когнитивную сферу человека // Ярославский психологический вест­ник. Вып. 2. М.: Ярославль: Российское психологическое общество. 2006. С. 46-49.
  14. Черемошкина Л.В. Влияние интернет-актив-
    ности на мнемические способности человека // Там же. 2007. Вып. 1. С. 65-68.
  15. Чуприкова Н.И. Время реакции и интеллект: почему они связаны // Вопросы психологии. 1995. № 4. С. 65-81.
  16. Шадриков В.Д., Черемошкина Л.В. Методика диагностики продуктивности мнемических способностей. Диагностикапознавательныхспособностей. Ярославль. 1986.