350 rub
Journal Information-measuring and Control Systems №6 for 2011 г.
Article in number:
The comparative analysis of fault-tolerance for sensory and intelligent active safety automotive systems
Authors:
S. E. Buznikof, D. S. Elkin, N. S. Shabanov
Abstract:
The comparative analysis of fault-tolerance for sensory and intelligent active safety automotive systems is performed on the example of brake temperature monitoring problem solved at incomplete configuration of measuring means. They consider mathematical model which use linear rotation velocities of wheels as initial data. Nonlinear equation system is used for linear velocities of wheels. The system connects mass center velocity, steering angle and velocities of longitudinal slippages. The method of information redundancy is dealt for the intelligent system. The method is based on the features of wheel rotation equation system allowing to determine the adequate estimations of mass center velocity and steering angle at incomplete configuration of wheel rotation sensors. The adequate estimation of longitudinal wheel slippage rates is based on identifiable dependences of friction forces on slidings. The experimental part presents the results of probes on obtaining the slippages and brake temperatures at a real car. The comparative analysis of fault-tolerance levels shows that information redundancy makes it possible to safe observation of brake temperatures until to complete degradation of system measuring part and to increase fault-tolerance level about for two times to sensory system.
Pages: 43-49
References
  1. Бузников С.Е. Современное состояние и перспективы развития автомобильных систем активной безопасности // Труды XV Международной конференции «Проблемы управления безопасностью сложных систем». М.: РГГУ. 2007. С. 207-211.
  2. Патент № 2335805 РФ. Способ предотвращения столкновений автомобиля с препятствиями и система для его осуществления / Бузников С.Е., Елкин Д.С. // Бюл. 2008. № 28.
  3. Бузников С.Е., Шабанов Н.С. Виртуальные датчики нагрева шин и тормозов автомобиля // Датчики и системы. 2009.
    № 8 (123). С. 21-25.
  4. Бузников С.Е., Елкин Д.С. Задача идентификации состояния органов управления автомобиля // Материалы двенадцатого научно-практического семинара «Новые информационные технологии в автоматизированных системах». М.: МИЭМ. 2009. С. 184-195.
  5. Бузников С.Е. Виртуальные преобразователи информации интеллектуальных систем активной безопасности автомобиля // Материалы одиннадцатого научно-практического семинара «Новые информационные технологии в автоматизированных системах». М.: МИЭМ. 2008. С. 126-131.
  6. Бакфиш К., Хайнц Д. Новая книга о шинах. М.: ООО «Издательство Астрель». 2003.
  7. Свидетельство об официальной регистрации программы для ЭВМ № 2007610818. Идентификация максимальных значений коэффициентов трения скольжения колес автомобиля / Бузников С.Е., Елкин Д.С. // Роспатент. 2007.
  8. Свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ № 2010613845. Виртуальный преобразователь температур перегрева шин и тормозов автомобиля с достраиванием оценок для ненаблюдаемых колес / Бузников С.Е., Елкин Д.С., Шабанов Н.С. // Роспатент. 2010.

  9. Бузников С.Е., Елкин Д.С. Автомобильная система объективного контроля с регистрацией нарушений ПДД // Труды XVI Междунар. конференции «Проблемы управления безопасностью сложных систем». М.: РГГУ. 2008. С. 435-439.
  10. Бузников С.Е., Елкин Д.С., Шабанов Н.С. Анализ отказоустойчивости датчиковых и интеллектуальных систем мониторинга температур тормозов автомобилей // Материалы тринадцатого научно-практического семинара «Новые информационные технологии в автоматизированных системах». М.: МИЭМ. 2010. С. 19-27.