350 rub
Journal Science Intensive Technologies №2 for 2013 г.
Article in number:
Technical and information aspects individual-based learning
Authors:
V.M. Кrol, A.A. Shashkov
Abstract:
The educational process is seen as a process based on the ideas of multiplicity of educational trajectories and student-centered learning. For these purposes it is convenient to use a model of semantic networks, considered, on the one hand, as the storage structure of concepts (words) in semantic memory and, on the other hand, systems that provide data processing, logical conclusions. Well organized (structured) knowledge area includes: a system for prioritization of links between the concepts of the field, availability of model schemes for solving problems in the field of knowledge, ways of reducing the presence of emerging challenges to the already known. Information technologies using multimedia in education and culture could provide a platform of information and social technologies.
Pages: 51
References
  1. Иванников А.Д., Кулагин В.П., Мордвинов В.А., Найханова Л.В., Овезов Б.Б., Тихонов А.Н., Цветков В.Я. Получение знаний для формирования информационных образовательных ресурсов. М.: ФГУ ГНИИ ИТТ «Информика». 2008.
  2. Данилов Ю.А. Роль и место синергетики в современной науке // Режим доступа по состоянию на 11.01.2012: http://spkurdyumov.narod.ru/DANILOV.htm
  3. Буданов В.Г. Синергетическая алгебра гармонии // Синергетическая парадигма. Многообразие поисков и подходов. М.: Прогресс-Традиция. 2000. С. 121-137 // Режим доступа в Интернете по состоянию на 11.01.2012: http://npj.netangels.ru/rgnoogen/algarmoni.
  4. Буданов В.Г. Синергетическая методология// Вопросы философии. 2006. № 5. С. 79-94.
  5. Финогеев А.Г. Синергетика информационных процессов в виртуальном пространстве // Открытое образование. 2003. №3.С. 47-54.
  6. Кроль В.М. Семантические сети, Фрейм, Гипертекст, Энтимемы, Шаг усвоения / Большой психологический словарь / под ред. В.П. Зинченко и Б.Г. Мещерякова. СПб.-М.: «Олма-Пресс». 2003, 2006, 2009.
  7. Кроль В.М. Психология. Краткий курс. М. Высшая школа. 2008.
  8. Тей А., Грибомон Б. и др. Логический подход к искусственному интеллекту. М.: Мир. 1990.
  9. Кроль В.М., Таненгольц Л.И. Логическое исчисление для решения задач в сильно структурированных предметных областях // Автоматика и телемеханика.1987. №2. С.127-136.
  10. Ашинянц Р.А., Боголюбов Д.П., Петров О.М. Логические методы в автоматизации обучения. М.: МГАПИ. 1996.
  11. Приобретение знаний / под ред.С. Осуги, Ю. Саэки. М.: Мир.1999.
  12. Клини С. Математическая логика. М.: Мир. 1973.
  13. Андресен Б.Б., ван ден Бринк К. Мультимедиа в образовании. Специализированный учебный курс /Авторизованный перевод с англ. М.: «Обучение-сервис». 2005.
  14. Воронов М.В., Пименов В.И. Мультимедийные технологии и дистанционное обучение // Университетское управление. 2000. № 1(12). С. 67-69.