350 rub
Journal Science Intensive Technologies №3 for 2010 г.
Article in number:
Technological approach to design and service of motor vehicles on the basis of simulation of motion
Authors:
N. A. Bazeyeva, E. V. Schennikova, Yu. I. Golechkov
Abstract:
The conducted analysis of a vehicle motion along an irregular way through an obstacle of a given profile and the completed series of calculation experiments can be a basis for a motor transport system improvement method. The calculations for a specific modeled example made it possible to analyze the influence of motion velocity increase on the character if oscillations and vehicle motion safety, as well as to optimize the parameters of vehicle suspension elements. The vehicle motion equations are built on the basis of Lagrange equation of the second order. Via mathematical modeling dynamical characteristics of a driver-s seat, cabin and wheeled vehicle chassis frame pneumatic suspensions have been optimized, increasing motion safety. The suggested calculation method has allowed to reduce the amplitude of displacements and accelerations of the driver-s seat, decrease the vibrations and accelerate the process of oscillation damping. In this work numerical modeling of a motor vehicle in vertical plane has been conducted moving along an irregular way with a given profile of irregularities. Calculations of the characteristics of a vehicle vertical oscillations has been done for different values of motion velocity. The influence of velocity increase on the character of oscillations, security and comfort of vehicle motion has been analyzed.
Pages: 30-36
References
  1. Балакина Е. В. Система «колесо - подвеска» и устойчивость движения автомобиля в режиме торможения. Волгоград: Политехник. 2004.
  2. Раймпель Й. Шасси автомобиля: Конструкции подвесок: Пер. с нем. В. П. Агапова. М.: Машиностроение. 1989.
  3. Гарг В. К., Дуккипати Р. В. Динамика подвижного состава / под ред. Н. А. Панькина. М.: Транспорт. 1988.
  4. Вершинский С. В., Данилов В. Н., Хусидов В. Д. Динамика вагона. М.: Транспорт. 1991.
  5. Голечков Ю. И., Шестаков А. А., Ефимов И. А. О математическом моделировании безопасного движения по неровному пути колесного транспортного средства // Вопросы теории безопасности и устойчивости систем. 2007. Вып. 9. С. 66-73.
  6. Шестаков А. А., Голечков Ю. И. Устойчивость и безопасность движения транспортных динамических систем // Наукоемкие технологии. 2007. № 7. С. 56-60.
  7. Щенникова Е. В., Шестаков А. А., Дружинина О. В. Исследование устойчивости, бифуркаций и оценка критической скорости движения железнодорожного экипажа // Транспорт: наука, техника, управление. 2007. № 10. С. 10 - 16.
  8. Щенникова Е. В., Базеева Н. А. О зонах устойчивости по Лагранжу решений нелинейных дифференциальных уравнений // Дифференциальная алгебра и динамика систем. Саранск: Изд-во Мордовского университета. 2008. С. 65-73.
  9. Дьяконов В. П. Maple7: учебный курс. СПб.: Питер. 2002.
  10. Дьяконов В. П. Maple9.5/10 в математике, физике и образовании. М.: Солон-Пресс. 2006.