350 rub
Journal Information-measuring and Control Systems №5 for 2011 г.
Article in number:
Distance calculation method of low-level television image for helicopter pilots
Authors:
M. V. Fyodorov, A. A. Esev, E. M. Eryomin
Abstract:
The aim is to develop a method for calculating the range of the low-level television imaging systems used by pilots of helicopters at night. When used on helicopters as a means of thermal imaging night vision or low-level television images for review out cabin space and maintenance of spatial orientation there is congestion in the sensory-perceptual and cognitive processes, which leads to [3 - 8, 14, 15, 19]: - Reduce the accuracy of piloting is approximately 2 times; - Reduce the control storage of flight parameters (more than 80% of the time allocated watching TV or thermal imaging on the indicators that can not accurately determine the true value of the velocity, height and spatial position of the helicopter, to remove obstacles, etc.); - Structural damage of control movements (there are up to 40% of synchronous movements in control of the helicopter and review complex); - Reduce the rate of crawl spaces (up to 0,5 ... 1,5 º / s); - High neuro-emotional stress and load limit attention to the pilot. Therefore, the practical importance are the design and subsequent testing of night vision equipment, essential for carrying out that that a certain range of the means of night vision goggles. Calculation of range of the low-level television systems, imaging is carried out based on the fact that the output video module unit, have signal to noise ratio. Our results show good convergence of simulation results with the results of experimental determination of the distance during the flight tests of helicopters that can be recommended, the method for use in the design and subsequent testing of night vision equipment, intended for pilots of helicopters.
Pages: 12-14
References
  1. Богомолов А. В. Автоматизированное распознавание ранних стадий нарушений функционального состояния человека на базе лингвистических переменных и методов обработки экспертной информации // Информационные технологии. 2000. № 8.
  2. Веселов Ю. Г., Мельник С. Ю., Островский А. С., Тихонычев В. В., Юлегин Е. В.Зависимость оценки разрешающей способности от метода интерполяции при масштабировании в процессе визуального анализа изображений штриховых тест-объектов // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 7. С. 42-62.
  3. Волков В. Г., Креопалов В. И. Очки ночного видения с повышенными параметрами // Оборонный комплекс - научно-техническому прогрессу России. 2009.№ 2. С. 55-58.
  4. Волков В. Г., Креопалов В. И.Тепловизионные очки ночного видения // Оборонный комплекс - научно-техническому прогрессу России. 2009.№ 4. С. 46-52.
  5. Волков В. Г., Леонова Г. А., Саликов В. Л., Украинский С. А.Низкопрофильные очки ночного видения// Прикладная физика.2007.№ 2. С. 122-124.
  6. Гузий А. Г., Кукушкин Ю. А., Богомолов А. В., Пономаренко А. В., Федоров М. В., Щербаков С. А. Технология синтеза интегральных показателей функционального состояния членов летного экипажа // Проблемы безопасности полетов. 2007. № 1.
  7. Коломиец Л. В., Федоров М. В., Богомолов А. В., Мережко А. Н., Солдатов А. С., Есев А. А. Метод поддержки принятия решений по управлению ресурсами при испытаниях авиационной техники // Информационно-измерительные и управляющие системы. 2010. Т. 8. № 5. С. 38-41.
  8. Кондратьев А. С., Лапа В. В., Чунтул А. В. Системный подход к оптимизации взаимодействия летчика с приборами ночного видения // Авиационная и космическая медицина, психология и эргономика. М.: Полет. 1995. С. 153-160.
  9. Локтионов В. И., Един В. А., Кочмарев А. В., Касацкий Ю. В.Новые очки ночного видения на ЭОП с твистером// Прикладная физика.2006.№ 5. С. 70-72.
  10. Маслов С. В., Есев А. А. Методика оценивания технических показателей очков ночного видения при проведении наземных испытаний авиационной техники // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 4. С. 27-35.
  11. Маслов С. В., Есев А. А. Методика расчета максимальной дальности действия очков ночного видения летчиков вертолетов // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 7. С. 36-41.
  12. Маслов С. В., Есев А. А. Модели фоноцелевой обстановки, обнаружения и сопровождения объектов в оперативном поле зрения очков ночного видения, используемых летчиками вертолетов // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 11.
  13. Маслов С. В., Есев А. А. Особенности экспериментальных исследований характеристик очков ночного видения, используемых экипажами вертолетов // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 4. С. 35-41.
  14. Маслов С. В., Есев А. А., Овчаров В. Е., Чунтул А. В. Особенности обеспечения безопасности полетов вертолетов при использовании летным составом очков ночного видения // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 7. С. 30-36.
  15. Пономаренко В.А. Безопасность полета - боль авиации. М.: Флинта. 2007.
  16. Радиоэлектронные системы: основы построения и теория / под ред. Я. Д. Ширмана. М.: Радиотехника. 2007.
  17. Рудаков И. С., Рудаков С. В., Богомолов А. В.Методика идентификации вида закона распределения параметров при проведении контроля состояния сложных систем // Информационно-измерительные и управляющие системы. 2007.Т. 5.№ 1. С. 66-72.
  18. Солдатов Т. А., Солдатова Е. С., Солдатов А. С. Особенности определения видимого увеличения электронно-оптических каналов очков ночного видения, используемых летчиками // Проблемы безопасности полетов. 2010. № 10.
  19. Чунтул А. В., Пономаренко В. А., Овчаров В. Е., Артемов В. Н., Спицын Г. Н. Надежность экипажа вертолета при полетах в условиях ограниченной видимости. М. 1999.